Thursday 23 May 2013

TIPS & HUKUM : MEMAKAI BRACES

Assalammualaikum

Di bawah merupakan antara dialog aku dengan someone yang rapat dengan aku.

"Saya cakap awak jangan marah ea" someone said. 
*takot-takot okey mahu berbicara, dia hengat aku ni killer*

"hmm..cakap jela. nape macam takot je" aku said.
*pelik*

"gigi awak nampak macam kedepan sikit, saya rasa awak macam kena pakai bracesla" someone said.

"heh..??hmm, prasan lama dah. tapi nak pakai braces tu ape tak pakai duit ke. 
pakai duit okey"
*rasa sedikit bengang, tapi dalam hati ada gelik hati sikit*

Okey nak taip entry kali ni pasal braces. Actually aku dah lama tau dah pasal gigi aku ada kedepan sikit tu (guna bahasa sopan okey, bahasa kurang sopan jongos ala-ala halimah jongang). Mak aku kata gigi aku jadi macam tu pasal agaknya masa aku "buat hajat" dekat bilik termenung aku main tolak gigi dengan lidah. Menipu je mak ni tau. suka bersangka buruk tapi dalam sebaliknya tu habit aku, memang aku suka ketap bibir. maybe pasal ni gigi tu jadi tersepit semacam, kedepan je hah jadinya. *macam cerita tipu tapi agak logik*. Masa orang tak tegur pasal gigi aku ala-ala halimah jongang aku releks lagi, sampai masa, ada orang tegur tu jadi tak keruan tu. Cari cermin kot untuk mendapat kepastian, adakah ketara masalah gigi kedepan aku ni. *taklah kedepan mana pun, yang korang dok belek gigi aku betol-betol tu awatnya, sempat je ek korang ukur darjah cm gigi aku, cisss, rasa nak rembat gigi orang yang cantik dah masa ni, nasib boleh dikawal lagi meroyan tu haha*. So aku pun search pasal braces/ pendakap gigi yang boleh atasi masalah gigi jongos (amboi, jaga bahasa naah, saman baru tau). Aku pun ada tanya-tanya pada kawan-kawan yang pakai braces. Nampak macam sakitkan bila pakai braces tu, rasa macam tersepit je gigi tu haa. Bila tanya kawan, rata-rata dorang beritau memang sakit, tapi masa mula-mula. lama-lama dah biasa dan selesa okey je tapi agak leceh kena pandai jaga. makan pun tak boleh hentam, kalau terselit dekat celah-celah braces tu dorang kata agak sakit dan tak selesa such as makanan berupa daging. aku pun angguk je. lagi satu bila ada "mata ikan" i means ulser dan kadang-kadang bila doktor gigi tu pasang braces tu terlampau ketat. tu dorang kata antara penyebab sakit bila pakai braces ni. bila dorang cerita-cerita pasal sakit ni, nyilu je rasa bila aku dengar tu. Aku tanya pasal harga pulak kat kawan aku tu, dorang kata agak mahal tapi ikotlah pada kita. if kita bajet mahai sikit, gigi kita nampak cantik sikitla. kalau mahai tak dela nak makan masa lama sangat bertahun-tahun untuk bukak braces tu. kawan aku buat rated dalam RM4k-5k. tapi ni depends pada pakej jugak. *mahai naaa, mana aku nak cari duit sebanyak ni semata-mata nak buat gigi kebelakang sikit, ribu lagi riban*. Actually niat aku bukan untuk melawo semeta okey but untuk keselesaan gigi, tak selesa weh bila gigi tak susun setempat, makan asyik berlanggar sesama gigi je, then tergigit pulak tu dinding gigi. sakit woo. lepas tu timbullah ulser tu. 

HUKUM & HAKAM PAKAI BRACES

Dalam Islam tak larang kalau umatnya nak melawo tapi jangan terlebih sudah kena ikut hukum syarak jangan sampai mengubah ciptaan Allah secara kekal.

Rasulluah bersabda dan bermaksud:

"Dilaknat wanita-wanita yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang mengubah ciptaan Allah".
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Tetapi ulama telah menfatwakan bahawa:
Jika seseorang itu dikategorikan cacat giginya maka ianya dibenarkan, Harus hukumnya apabila memakai pendakap gigi dengan tujuan untuk memulih atau membaiki kecacatan tersebut.

Ulama antarabangsa, Syeikh Faizal al-Moulawi menfatwakan bahawa:

pendakap gigi bagi tujuan kesihatan adalah dibenarkan menurut syarak bahkan ia juga diperlukan.  Wallahu'alam.

Maka dengan itu, dalam kes aku diharuskan kerana struktur gigi aku yang tidak tersusun menyebabkan kesakitan dan menimbulkan kesukaran untuk mengunyah makanan. Jadi takde masalah dah, nak pakai braces dah tau hukum. 


Tepek dulu satu gambaw yang dikatakan gigi halimah jongang tu

wakakah
*sampai hati u*

p/s: problemnya ringgit Malaysianya mana? Ada sesiapa nak menaja ke untuk gigi saya?Kumpul duit gaji dulu ye.

No comments:

Post a Comment