Wednesday 10 July 2013

TIPS| HEBAT DALAM MATEMATIK

Assalammualaikum

Matematik merupakan subjek yang paling menyeronokkan. Tapi tak semua orang yang suka akan subjek tu. Ada pulak tu ada sebahagian besar daripada kita yang takut akan subjek matematik. Memang kadang tu ada masa kita berasa buntu untuk menyelesaikan masalah matematik tapi yang syoknya bila kita dapat selesaikan suatu masalah matematik tu dengan jayanya walaupun terpaksa memerah otak dengan lama. Aku suka matematik tapi aku bukan seorang yang hebat. Menipula kalau aku kata aku tak pernah fedup masa jawab soalan matematik, kadang tu hentam kromo je aku jawab, janji dijawab, janji siap..hahahaa. Jeles rasanya dengan orang yang memiliki tahap penyelesaian matematik dengan cepat, otak depa dah macam kalkulator, kalkulator pun kalah.

Sebenarnya untuk hebat dalam matematik, kita boleh bentuk sedari peringkat awal kanak-kanak lagi. Tapi pendedahan tersebut perlu berterusan jika mahu keberkesanan yang luar biasa. dalam perot ibu lagi pun boleh didik si comel tu. Maka dengan mudah penerimaan itu berlaku. Kata orang melentur buluh biarlah daripada rebungnya jadi disini sama je konsepnya. Ini seperti Sofia Kovalevskaya daripada Rusia yang bijak matematik. kelebihan Sofia dapat dilihat sedari peringkat usia kanak-kanaknya.

Untuk hebat seharusnya apa perlu buat:

1. Latihan
Matematik perlu banyak buat latihan. Ianya bukan seperti subjek sejarah yang perlu dibaca dan dihafal setiap peristiwanya tapi matematik perlu memperbanyakkan latihan.semakin banyak latihan kita buat, semakin kita paham dan kita semakin mahir dan kita mampu mengenalpasti setiap permasalahannya dan kaedah penyelesaiannya dengan pantas.

2.Hafal sifir
Hafal sifir ibarat kunci. Kunci yang kita pegang, simpan memudahkan kita membuka pintu matematik. Kenapa?dengan menghafal sifir meyebabkan otak kita pantas mengira. Jadi tak heranlah orang yang hebat matematik memiliki otak yang pantas mengira seperti kalkulator.

3. Senaman
Mengikut kajian, terdapat perkembangan yang signifikan dari segi kecergasan dan penguasaan dalam matematik. Jadi setelah bersenam ianya mencergaskan daya kemampuan otak manusia bekerja untuk menyelesaikan suatu permasalahan.

4. Azam
Jika anda mempunyai minat untuk menjadi hebat dalam matematik pastikan anda memiliki azam yang tinggi. bila ada azam yang tinggi dapat meningkatkan daya usaha anda dan tidak mematahkan anda untuk lebih berusaha dalam mempertingkatkan penguasaan anda dalam ilmu matematik ini.


Tatkala ini aku masih mentelaah subjek matematik, bagai esok pagi exam gamaknya. tapi tak tahu kenapa perasaan ni bercampur baur mengenangkan kesilapan yang dilakukan tatkala mengajar. walaupun cara aku ajar betol tapi aku risau dengan pemahaman anak murid. bagaimanalah aku mahu memperbetulkan keadaan. aku bertanggungjawab dalam hal itu. aku tak nak disoal nanti di akhirat..tssk tssk='(

p/s: Dari dulu hingga sekarang jika ditanya oleh kawan-kawan perempuan bagaimana lelaki idaman aku, aku mesti katakan aku pilih lelaki yang hebat dalam matematik. kawan-kawan dok pelik dengan jawapan aku. ye, sebenarnya itulah lelaki idaman aku selain dari agamanya. gemok, hitam, pendek aku tak pandang dah. tetiba je cerita pasal ni.

No comments:

Post a Comment