Monday 27 May 2013

SERONOKNYA ORANG BERKAHWIN!!!

Assalammualaikum

Sesi mengupdate entry. Tarik nafas! then semangat!
*please give 5 clap to me*

Sekarangkan cuti persekolahan, banyak sungguhlah surat saman yang berkunjung ke rumah bagi sesi undangan meraikan mempelai.*amboi bahasa, berbelit*. Bila musim perkahwinan ni, kawan-kawanla, kaum familyla ada yang bina masjid. kalau korang nak tau, automatik wehh hati yang membujang ni turut mahu mengikut jejak orang yang berkahwin tu. siapalah tak nak kahwin. ada keluarga sendiri.  Cemburu rasanya bila lihat pasangan yang masih muda mudi sudah berumahtangga. mungkin jodoh kita belum sampai, agaknya Allah nak bagi kita betul-betul bersedia ke arah perkahwinan. Aku pun sebenarnya mempunyai pendirian sendiri kenapa berusaha ke arah tersebut dengan secepatnya. but im not desperate. Kalau aku katakan tidak bersedia untuk berkahwin tapi kenapa aku sibok dok gatai bercinta-cintun punya ada seorang kekasih, berkawan dengan lelaki. Serius aku cemburu dengan geng aku yang sudah berkahwin muda ni. Sebabnya, bila berkahwin :

1. Ada teman yang halal untuk melakukan segalanya. Makan, tidur, berjalan, bershopping dan sebagainya. Kita bebas buat apa saja sebab kita dah ada tiket pernikahan tu. So, suka hatilah aku nak buat apa, dia laki aku. Bila berjalan berduaan pegang tangan terus dapat pahala. Tapi sekarang ni, masih belum berkahwin ada boypren berjalan dok pegang tangan dapat dosa. pulak tu mesti takot-takot nak keluar sama, perasaan tak tenteram, risau manjang bila berdating, sebab kita dok fikirkan batasan pergaulan. Nak pegang-pegang tak manis dipandang orang sekeliling, kang tak pasai kena ngutuk. lagi hebat kena kutuk dengan syaiton sebabnya happyla si syaiton tu anak Adam berjaya dihasut dan kearah melakukan maksiat.So elok, kahwin cepat bila ada boypren ni. Elak maksiat, elak fitnah. Bila kahwin pegang tangan dapat pahala. Kan bestkan?

2. Ada orang yang sentiasa dengan kita masa kita susah dan senang. Masa kita tengah cantik-cantik, tengah selekeh serabai pun. ecspecially bangun tidur, muka serabai, rambut mengerbang. So bila kita tengah sedih, menangis adalah orang nak pujuk, dok tepi katil menangis-nangis. beranilah tak pujuk, tak benti menangis kang. bising satu malam. So, ada suami pujuk. Sejok hati si isteri ni.

3. Bila ada pasangan, dia mengimbangi kekurangan kita then melengkapkan diri kita menjadi seorang yang lebih hebat. Contoh, aku ni pemarah, bakal suami tu orangnya cool. so dekat sini dah boleh imbang, bila kahwin bakal suami boleh cool downkan aku. Bila lama-lama macam ni, inshaaAllah boleh ikot perangai cool si suami tu.

4. Boleh berjimat duit dan mampu kumpul harta. Kalau bercinta, kos sara hidup melambung hehe takla melampau lambungnya, tapi banyak jugaklah perbelanjaan atau kos sara hidup kena tanggung. i mean bil telepon, bergayut satu malam tanya khabar *cehh, tanya khabarlah sangat*. pastu bagi jarak jauh, kos belanja melawat kekasih pulak, duit minyak, tol, hotel, belanja girlpren lagi. so bila kahwin, bil telefon dapat dikurangkan sebabnya si kekasih hati dah ada depan mata. Nak message boleh jugak, buat perangai sweet-sweet macam tu, main mesej depan-depan. Selain tu, kita boleh share dengan si suami kos sara hidup, bagi-bagi bayar bil rumah, belanja dapur. memanglah suami tu wajib sediakan tapi tak salah kita tolong-menolong, ringankan beban.



p/s: Sweetkan! seronoknya orang dah kahwin. Im on the way toward marriage. semoga urusan dipermudahkan. Nak buat perkara baik ni, nak buat pahala. Really seronok macam family utomen ni. So don't to say, i don't want to get married. ubah pendapat, jangan dok kata tak bersedia manjang, tak sedia tak payah ada boypren. Actually, kalau kita bercinta tu menunjukkan kita sebenarnya sudah bersedia untuk berkahwin. so bila nak masuk alam perkahwinan jangan rumit memikirkannya. soal duit, boleh dicari. InshaaAllah rezeki tu ada.

No comments:

Post a Comment