Friday 9 May 2014

DIARRHEA : SEWAKTU KEHAMILAN

Assalammualaikum

Aku nak share sikitlah pasal diarrhea ni. 3 hari lepas aku diserang diarrhea. memang kerjanya keluar masuk tandaslah. pulak tu kena serang tengah malam buta dalam pukul satu lebih macam tu. memang kacau lena aku lah dengan laki-laki aku sekali aku libatkan. ni pengalaman 1st aku kena cirit birit masa mengandung. Ya Allah tuhan jela yang tahu betapa sakitnya masa tu. perut mulas-mulas. sakit sangat.

Masa kena serang sakit tu, terjebak jugaklah berfikir negatif ni kan. macam-macam fikir dah. coz aku pernah baca antara tanda-tanda keguguran is a sakit perot yang amat sangat. pergi bilik air tak dak pulak bleeding ke apakan. so memang sakit ni sebab cirit birit. ok, FINE! dasyat sangat sakit tu. nak terputus urat pun ada. dengan baby gerak. memang meraung aku malam tu. laki aku tak sedap hati sibuk ajak pergi hospital memalam buta ni. siap salin seluar dah. aku cakap dekat laki aku, biar tunggu sampai pagi. tak tahan sangat baru pergi hospital or klinik. lagi pun aku kerjanya nak ke tandas je. kang tercirit dalam seluar satu kerja pulakkan. bleeding pun tak da.

pagi tu sakit tak kurang lagi, memang berangkutlah aku ke klinik yang berdekatan dengan rumah dengan mata panda tak cukup tido. laki aku pun terpaksa half day kerja. masa kat klinik datang awal pun dapat turn patient ke enam. mak aii..mana larat tunggu. jadi laki aku mintak jasa baik kerani klinik tu mintak awal sikit. dapatlah turn kedua. cek punya cek, dah mengadu bagai dekat doktor, buat scan rupanya baby dalam perot bergerak buat pusingan. so sekarang kedudukan baby songsang. gusar sangat masa tu. punca sakit sebab tu, dalam masa perut aku memulas sakit, baby pun ikot pusing sekali. doktor cakap, buat masa ni, biar baby selesa dengan keadaan macam mana pun. tapi dah dekat bersalin baby tak tukar kedudukan tu kena berjaga-jaga. buat masa ni doktor pesan pujuklah baby tu pusing balik, cakap baik-baik dengan baik..huhu.

So masa pergi klinik tu, dapatlah ubat angin. doktor kata cirit birit tu sebab angin. time makan aku tak betul. sebabnya nafsu makan aku masa mengandung ni memang tak cantik. doktor nasihatkan makan sikit tapi kerap. cirit birit aku kena ni bukan sebab keracunan ke ape. alahaii..macam-macamlah dugaan mengandung..sabar jelah..

p/s: mak mertua aku pun beritahu cirit birit masa mengandung memang sakit. aku laki bini memang rujuk mak mertua aku bab kesihatan. coz mak mertua aku pesara nurse...nasib badan..

No comments:

Post a Comment