Friday 9 January 2015

BARU AKU TAHU

Assalammualaikum

Morning. Salam jumaat
rajin update blogkannn
gigih iollss

korang baca tajuk entry aku ni paham tak?
sampai ke????
mesti korang tertanyakan apa yang baru aku tahu tu kan
tipulah kalau korang tak pelik mihhmihhh

bukan gosipppp retisss tau
bukan cerita emma maembong dah bebaik balik dengan zizan razak tu tau ehhh!
bukaannnnn!

tapi ni hahhh
baru aku tahu hahhh
sesuatu yang common dengan aku 
tapi aku baru tahu pasal fantasticnya menatanggg ni semua

bagi aku fantasticlahhh
penemuan yang begitu hebat. 
lebih hebat daripada penemuan fosil dinasour dekat Pahang nunnn

1) penyapu sawang


viral jugak cerita ni 
honestly bukan mekk sorang ni je tau baru tau.
 ekceli aku pun baru tahu 
hahh kenapa penyapu sawang berlubang tengah tu??
rupanya ada kegunaan dia.
aku ingatkan depa dok saja saja pergi design buat lobang dekat tengah penyapu sawang tu.
rupanya tengah tu dicipta untuk mudahkan kita bersihkan menatang menatang macam kipas ni

dekat rumah mak aku adalah sebatang penyapu sawang ni
tapi setiap kali nak bersihkan kipas yang tinggi melangitt tu kitorang adik beradik gigih kot geledah storr ambil tangga
panjat tau nak bersihkan habuk kipas tu
sebaldi air siap bubuh sabun lagi 
tapi aku jarang kena buatlah
yang jadi mangsa manusia tinggi tinggi je kat rumah aku tu. 
adik aku yang kedua lah angah
yang kemetot kemetottt ni perati bawah je lepas tu komen bersih tak bersih haha

so penemuan ni memang bestttlaaa
selamat ko ngahhhh lepas nii

2) tag tarikh expired pada roti


selama aku hidup dan selama aku makan roti ni
tak pernah aku pikir luar kotak kenapa tag tarikh luputtt tu werne werni, colourfullll gitu
ingatkan depa sajo sajo je boh kaler kaler dekat tag tu
rupanya ada maksud juga
jadi ceritanya kalau kita nak tahu bila hari roti tu buat adalah berdasakan warna warna dekat tag roti tu

ohhhhh baru tahu

tapiii masalahnya boleh hafal ke warna warna tu?
macam tak kose je
tahu tarikh luputtnya bila sudeehhhh haha

3) baking soda


selama ni aku tahu baking soda ni kerja dia dekat dapor je
perok kat dapurrr
nak membaking baru geledah mencari

rupanya ada 51 kegunaannya yang aku tak tahu
manyakkk oooo
boleh putihkan gigi yang kuning penuh cheesee, lembutkan tangan takleh menahan, bersihkan perangkap sink untuk elak tersumbat, bersihkan oven 
macam macamlah exp kerja deodorizing, cleaning 
lebih lebih korang google sendirilah
lagi best boleh baca lebih banyak
bestkannnn?

4) no siri pada tayar kereta
Contoh maklumat pada permukaan sisi tayar :
175/70R13/82H
- lebar permukaan bawah tayar : 175 mm
- lebar permukaan sisi tayar : 70 mm
- jejari : R
- diameter rim : 13 inci
- indeks muatan & symbol kelajuan : 82H
• indeks muatan 82 = tayar itu boleh menampung muatan 475 kg
• indeks muatan 71 = 345 kg
• indeks muatan 125 = 1,677 kg
• simbol H = kelajuan maksimum dgn tayar tersebut ialah 210 km/h

SENARAI KOD:
S - 180 km/j
T - 190 km/j
U - 200 km/j
H - 210 km/j
V - 240 km/j
Z - melebihi had laju 240 km/j
W - 270 km/j
Y - 300 km/j
ZR - untuk tayar yang mengatasi kelajuan 270 km/j keatas
TREADWEAR 240 TRACTION A TEMPERATURE A 1905
- kadar kehausan bunga tayar : 240 (semakin tinggi nilai, semakin lambat haus)
- kekuatan cengkaman tayar : TRACTION A (paling bagus AA diikuti A, B & C)
- ketahanan suhu : TEMPERATURE A

• A : kawasan panas
• B : kawasan bercuaca normal
• C : kawasan sejuk

- tarikh pembuatan : 1905
• dua no pertama = minggu keberapa dibuat (dari minggu 1 – 52) jika 19
maka tayar itu dibuat pada minggu ke-19 atau minggu ke-2 bulan mei.

• Dua no terakhir = tahun ia dibuat. Jika 05 maka dibuat pada 2005
so lepas ni beli tayar kena pastikan baik baik no siri ni.
untuk elak kena tipu oleh si penjual kereta.
tapi tapi kalau beli tayar kereta sorong kena pastikan baik baik jugak ke no siri ni ekk?
H.M.M betollll
okkk yang 5th tak cariiii lagi ape yang intersting
dapat cariiii aku update!

No comments:

Post a Comment