Wednesday 24 April 2013

KAGUM RAK ITU

Assalammualaikum


KAGUM
* palm in face*


Itulah 1st word yang keluar dari mulut aku bila tengok gambar di bawah ni



Apa pulak korang rasa?

Gambar di atas merupakan kios buku atau rak buku di tengah bandaraya Korea negara yang berjiran dengan negara matahari terbit.

Puhhh..fantastik, realistik. Sangat mengancam pada aku.
Hal tersebut mungkin di create selaras dengan keperluan masyarakat di sana. Budaya membaca masyarakat Korea bukan lagi asing. 
Bawak buku kemana saja bukan perkara luar biasa okey..
Sebabnya budaya membaca di Korea merupakan amalan yang telah dikomersialkan.


*Seronokkan*


Korea is Pekan Buku


Kewujudan rak buku tersebut juga merupakan satu inisiatif  meningkatkan kesedaran awam mengenai Pekan Buku dan memperkasakan minat membaca dalam kalangan masyarakat.
So, ada masa terluang kita boleh ambil salah satu buku, duduk baca di kerusi yang berdekatan.

Itulah dia budaya di negara maju.
Sungguhlah aku kagum.

Kalau aku nampak depan mata ni maunya aku tak jakun tengok, agaknyalah siap belek rak buku tu berjam. Nasib baik still tak berpeluang lagi ke negara maju tersebut. 
Tidak mengapa, maybe One day i will go to korea.

So, agaknya lerrkan, Malaysia negaraku ini mampu ikot tak kemajuan negara Korea ni?
Cabaran jugakkan, tak tengok lagi vandalisme.
Adoila.
 Tapi aku nak tengok jugak Malaysia buat rak macam ni di tengak bandar.


Jumpe di next entry

Salam

No comments:

Post a Comment