Tuesday 18 June 2013

RESEPI|CHICKEN CHOP

Assalammualaikum


Bahan-bahannya: seorang makan
2 keping chicken chop segera } digoreng, ikot ampa, panggang pon boleh
*aku pakai segera, nak buat sendiri payah dan leceh jadi guna jalan singkat geledah dekat freezer Giant, Aeon Big BP pun ada*
Segenggam kentang segera }digoreng
*pun geledah peti sejok dekat Giant*
1/2 tin kecil kacang panggang
1/2 biji kentang } dibelah dua dan direbus
*pakai baby potato lagi senang*
2 biji baby carrots }direbus
sedikit brokoli } direbus

**Kesemua bahan, mudah disediakan hanya perlu digoreng dan direbus, yang perlu diberi perhatian adalah sos

Bahan Sos/kuah:
1 sudu besar butter
2 sudu besar tepung jagung
2 cawan susu segar } aku pakai fresh milk dutch lady
3@4 sudu besar sos botol blackpepper } ingat sos boto tau, aku pakai life
2 sudu besar kicap } fungsi untuk hitamkan sos
sedikit serbuk blackpepper

Dibantu oleh:
sedikit garam
sedikit gula
*aku guna jalan singkat pakai perencah sedap je, nak guna pati kiub pun boleh takdak hal*

Cara-caranya:
Panaskan kuali, masukkan butter, kemudian tepung jagung dan gaul rata.
Bila sudah berbuih masukkan susu segar dan kacau then masukkan pulak serbuk blackpepper. 
Kemudian masukkan kicap dan sos blackpepper, jangan lupa masukkan sekali garam dan gula @ bahan perasa yang digunakan kemudian kacau sebati dan siapppp!!


*kepekatan kuah bergantung pada selera korang, jadi bila nak pekat kena masak lama sikitla ye.

p/s: sebenarnya aku kurang suka sos blackpepper tapi my homemade ni kena dengan tekak aku. dah sendiri masak, telan sajala. lagi satu lebih sedap sos blackpepper tu uolls boh cendawan butang, shittake pun boleh jugak. selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment