Thursday 4 July 2013

PETUA| TANGANI MARAH

Assalammualaikum

Aku ingin berkongsikan sedikit petua tangani marah apabila kita berdepan dengan orang yang menyakiti diri kita. Petua ini telah dikongsikan dan diamalkan sendiri oleh seorang wanita yang sangat hebat dan aku kagumi iaitu Prof Dr Muhaya. *Sungguh aku mengkagumi beliau*. Petua ini boleh diamalkan oleh kita semua apabila kita berada dalam mood marah. InshaaAllah kemarahan tersebut dapat ditangani.

Apabila kita marah kepada orang yang menyakiti kita, apa perlu kita buat?? 
Adakah perlu kita :

1. Cabut kening beliau sehingga habis
atau
2. Rendam kasut beliau dilongkang busuk
atau
3. Korek pensel dan taburkan habuk pensel tersebut di kepala beliau
atau
4. warnakan kuku beliau dengan kaler magik 

Mana pilihan anda? Jika 1 atau 2 atau 3 atau 4 yang anda pilih, anda bukan golongan yang hebat.

Jadi bagaimana cara untuk menjadi orang yang hebat untuk kita tangani rasa marah kita terhadap orang uang menyakiti kita?

Jom baca entry ni,
 cara ini telah diamalkan oleh Prof Dr Muhaya :

Apabila ada yang menyakiti kita, cuba bayangkan orang tersebut merupakan anak kecil kerana kita akan rasa kesian dan sayang pada anak kecil itu.Maka dengan itu, kita akan rasa kesian dan sayang juga pada orang yang menyakiti kita tu, yang akhirnya kita akan mendoakan yang baik-baik buatnya dan akhir sekali kita juga yang akan mendapat pahala, walaupun orang tersebut masih pada tahap yang sama tapi kita tetap pada iman dan ketabahan yang bertambah, jadi Allah makin bertambah sayang pada kita.

hehe..suka buat muka comel. 
*dia ingat kita suka*
berdendam sunggoh aku dengan anak kecil yang comel2 ni

p/s: Tak rugikan amalkan cara tersebut untuk tangani marah terhadap orang yangmenyakiti diri kita. Memang susah untuk amalkan cara tersebut, nak pula beliau yang buat jahat pada kita. Tak mengapa, yang sukar itulah besar ganjarannya. Amalkan cara ni tenang yang kita dapat berbanding kita bertindak membalas dendam yang bukan-bukan pada si simpulan tu. Aku pun akan cuba amalkan cara ni. InshaaAllah~

No comments:

Post a Comment