Thursday 8 March 2012

HATI YANG KERAS

Assalammualaikum

Pernahkan di antara kita mendengar kenyataan HATI YANG KERAS? Pasti pernahkan. Bagaimana hati seorang manusia menjadi keras? Itu adalah persoalannya. 


Let's watch this video together



Daripada Ibn Umar r.a, Rasulullah telah bersabda:
"Janganlah memperbanyakkan percakapan selain untuk berzikir kepada Allah s.w.t, maka sesungguhnya banyak bercakap selain berzikir kepada Allah s.w.t itu adalah menyebabkan hati seseorang menjadi keras. Dan sesungguhnya sejauh-jauh manusia daripada Allah s.w.t ialah mereka yang berhati keras."
Hadis Riwayat Imam At-Tirmizi


Kesimpulannya di sini adalah, hati seorang manusia akan menjadi keras apabila dalam hidupnya terlalu memperbanyakkan percakapannya. Percakapan di sini bermaksud, percakapan yang tidak memberi manfaat untuk hidupnya dan masyarakat disekelilingnya. Hal ini demikian kerana, apabila kita sebagai manusia terlalu banyak bercakap perkara yang tidak memberi faedah kepada hidupnya akan mendorong mereka untuk melakukan umpatan, mengata orang, bergosip dan sebagainya. Maka dengan itu, hal tersebut telah mendekatkan diri kita kepada perkara yang membawa dosa. 




Sehubungan dengan itu, di dalam hidup kita, kita digalakkan untuk berzikir kepada Allah. Dengan mengamalkan berzikir kepada Allah dalam amalan seharian kita, sekaligus mendekatkan kita kepada Allah dan sentiasa mengingati kepada Allah s.w.t justeru itu kita takut untuk melakukan dosa seperti mengutuk, mengata, mengumput orang lain yang kita sedia maklum hal tersebut merupakan sesuatu yang membawa dosa sekaligus mendekatkan kita ke api neraka. Nauzubillah. 


Marilah kita sama-sama menjauhi perkara tersebut,kita  manfaatkan hidup kita dengan zikir kepada Allah. Cukup indah hidup ini jika kita penuhi hidup kita dengan amalan yang membawa kebaikan kepada diri kita dan masyarakat sekeliling kita. Mudah-mudahan kita dapat menjadi umat Rasulullah yang berguna.

No comments:

Post a Comment