Wednesday 7 March 2012

JALAN CINTA SYUHADA

Sebuah Kisah Tentang Pengorbanan Cinta Seorang Isteri Solehah:



Wanita itu bernama Aisyah. Wajahnya begitu cantik namun air wudhu sentiasa membasahi wajahnya itu dan membuatkan kecantikan yang dianugerahkan kepadanya nampak semulajadi. Ditambah kelembutan akhlaknya yang dipelajarinya dari kisah-kisah para Radiallahu'anha membuat perilakunya lembut tetapi tidak lemah. Al-qur'an dan Hadits telah menjadi pedoman mutlak baginya semenjak Aisyah duduk di bangku sekolah dan Aisyah sering mengikuti kelas-kelas agama.

Meskipun dia tidak bersekolah di sekolah yang berlatarbelakangkan islam namun pendiriannya terhadap agama yang dianutinya itu begitu kuat sehingga tidak terpengaruh dengan gaya hidup teman-teman sebaya dengannya. Aisyah tidak gemar mempunyai gaya hidup yang bercouple sebelum kahwin. Walaupun ramai di kalangan rakan sebayanya mempengaruhinya untuk bercouple tetpi dia tetap tidak memperdulikan kata-kata rakannya itu. Rakan sebaya sering mengatakan bahawa   wajahnya sudah cantik kalau mempunyai kekasih lagi pakej. Walaupun begitu, Aisyah tetap menghiraukan kata-kata rakan sebayanya itu. Hal ini kerana, Aisyah sentiasa berpegang teguh dengan  janji Allah bahawa,


" wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik ". 


Maka dengan itu, Aisyah berusaha ke arah itu.


Namun apa hendak dikata, kesabarannya membuahkan hasil yang indah. Pada suatu ketika,  datang seorang lelaki tampan dan juga soleh. Lelaki itu bernama Hadi . Pemuda tampan dengan wajah yang berseri kerana selalu membasuhkan wudhu dan sangat menyayangi wanita. Dia adalah teman Aisyah ketika di IPT dahulu. Sudah ditakdirkan jodoh oleh Allah. Dialah pemuda yang dijanjikan Allah buat Aisyah kerana telah yakin akan janji oleh-Nya. Mereka disatukan dengan ikatan pernikahan. Sebagai Isteri, Aisyah tahu akan kewajipan yang harus dilaksanakan sebagai seorang isteri. Dia melayani segala kehendak suami dengan sepenuh hati tanpa ada kata-kata resah dalam setiap lelahnya. Semua itu dilakukan olehnya semata-mata  kerana cintanya pada Allah dan ketaatannya pada suami.

Ketika sang suami berada dalam saat yang sukar dia tetap setia menemani dan menjadi penyemangat Hadi suaminya itu. Dia tetap sabar menerima segala bentuk kekurangan suaminya. Dia tidak pernah berharap sesuatu yang lebih dari suami kerana dia sedar akan keterbatasan suaminya. Hal inilah yang membuat keluarga mereka sangat bahagia.

Pada suatu hari, suaminya Hadi telah dihantar bertugas di bumi Palestin. Saat itu, kesedihan yang teramat sangat menyelubungi diri Aisyah tatkala mendengar suaminya akan berangkat ke negara yang terjajah itu. Entah kenapa air matanya terus mengalir. Namun dia sering menyembunyikannya dari pengetahuan sang suami, Hadi. Sampai pada suatu ketika, sehari sebelum hari di mana Hadi suaminya akan berangkat, Hadi telah mendapatkan Aisyah yang sedang leka mengupas bawang didapur untuk menyiapkan hidangan sarapan pagi Nasi Goreng kesukaan Hadi.

Aisyah tidak dapat memungkiri bahawa sesungguhnya dia takut jika suami yang disayanginya tidak akan kembali lagi apabila pergi nanti. Sang suami yang begitu disayanginya dan menyayanginya dan tidak tegar untuk melihat air mata dipipi sang istri itu pun mengusap airmatanya lalu menegarkannya.


Dia pun menjawab salam sang suami lalu menatapnya hingga jauh. Sang suami pun membalikkan badan lalu menatap isterinya yang masih berada di hadapan pagar rumah. Aisyah  tersenyum mengangguk memastikan pada sang suami bahawa dirinya benar-benar redha sehingga tak ada lagi keraguan dihati suami untuk pergi ke medan juang.

Hampir setiap malam Aisyah sentiasa menangis mengeluh pada Allah mendoakan suaminya yang berada nun jauh di sana. Dia mampu menjaga kehormatan dan harta suaminya. Sungguh Hadi sangat bahagia mendengar berita itu. Apalagi saat isterinya memberitahu khabar berita gembira.

 "suamiku sayang, sekarang Aisyah sedang mengandungkan zuriat abang ."

Sahabat Aisyah, Ana memberikan senyum bahagia saat melihat pancaran kebahagiaan dari wajah Aisyah sahabatnya itu untuk memiliki cahaya mata amanah Allah. Tapi saat itu terdetik rasa kasihan terhadap sahabatnya itu.

"Saya akan pasrah pada Allah Sajalah. Untuk apa memetik kurma yang masih melekat di tangkai, kalau sudah matang kurma itu akan jatuh sendiri." kata Aisyah kepada Ana.

Ana menggangguk dengan penuh air mata. Dia tak kuasa menahan keharuan itu. 

Segala sesuatu yang ada di bumi ini akan kembali pada Allah. Aisyah menangis mengikhlaskan pemergian suaminya itu. Mencuba untuk tetap tegar kerana semua telah digariskan oleh-Nya. Dia akan tetap sabar menghadapi semua ini dan benar-benar meredhai keputusan Allah yang menimpanya tersebut. Dia yakin semua yang berlaku pasti ada hikmahnya. Ini juga sebuah bukti bahawa cintanya pada Allah lebih besar daripada cintanya terhadap apapun meskipun sesekali sering ada rasa rindu pada suaminya. Lelaki soleh yang dicintainya semata-mata kerana Allah. Hadi telah pulang ke rahmatullah tatkala bertugas di bumi Palestin. Sesungguhnya, Hadi suami Aisyah telah mati syahid di jalan Allah.




 Allah SWT berfirman bermaksud:
Wanita (isteri) solehah adalah yang taat lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada dikeranakan Allah telah memelihara mereka.
  (al-Nisa’: 34)

No comments:

Post a Comment