Thursday 28 November 2013

WAKTU DHUHA

Assalammualaikum

Setiap daripada kita menginginkan rezeki melimpah ruah. mempunyai impian untuk menjadi kaya raya, result exam yang bagus, kedudukan dan pangkat yang tinggi, dikurniakan anak, macam-macamlahkan yang baik-baik yang diinginkan kita sebagai insan ni.

kadang rezeki yang melimpah ruah tu datangnya daripada sumber yang tidak halal. nampak gaya hidup mewah, memiliki kereta mewah, banglo yang eklusif, duit bertingkek-tingkek, pakai barangan berjenama tapi silapnya datangnya daripada sumber yang haram.(aisehmennn..tubuk tapak tangan) misalnya rezeki hasil merompak ke kan, so bila kita plus plus aset kita semua yang tidak halal tu maka totally memang tidak berkatlahkan. hidup mesti tak tenteram.jadi biarlah hidup kita ni nampak sengkek, hanya ada motor capuk. makan pucuk paku pungut tepi longkak tapi rezeki kita tu datangnya daripada sumber yang halal.

sebenarnya, jika kita mahukan dilimpahkan rezeki melimpah ruah tidak terluah tu, kita boleh memohon dan meminta pertolongan daripada pencipta kita Allah yang Maha Esa. kita minta saja jangan sombong, doa banyak-banyak. sebab tu kita umat islam ni digalakkan melakukan solat sunat dhuha.

solat sunat dhuha digalakkan dilakukan bertujuan memudahkan pintu rezeki kita terbuka luas. salah satu jalan meminta dan memohon pertolongan daripada Allah. janganlah kita sombong dan malas untuk meminta kepada Allah.kalau kita sombong dengan Allah makanya Allah pun sombong dengan kita, tidak pedulikan kita. sesungguhnya Allah bersifat Ya Rahman Ya Rahim kepada makhluk ciptaanNya. ringan-ringankanlah meluangkan masa 5-10 minit setiap pagi sujudnya padanya. *pesanan untuk aku juga

Solat sunat dhuha

Time doing: dari terbit mentari-hingga mentari tegak sebelum menjelangnya waktu zuhur (sekitar 7.30am till 12.00pm ada juga sumber yang outline waktu dhuha ni sekitar jam 8am till 1.00pm).

Jumlah rakaat: 2, 4, 8 atau 12 rakaat. (selalu aku buat 2 rakaat saja).

Cara perlaksanaan:
1) Niat



2) Bacaan
i) rakaat pertama: Al-fatihah dan ayat Qursi/ Al-kafirun
ii) rakaat kedua: Al-fatihah dan surah Al-ikhlas 11kali (aku suka buat nombor ganjil tapi ada saja yang buat 10kali etc)

3) Bacaan pada sujud rakaat terakhir, baca sebanyak 41kali
 
* ada saja yang baca Ya wahab sebanyak 41kali tapi better dan afdal bacalah bacaan di atas ni. mudah saja nak ngapalnya.

4) selepas beri salam baca doa dhuha ni


Antara fadilat dhuha mengikut hadith daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW  bersabda: “Sesiapa Yang mengerjakan solat Dhuha dengan istiqamah nescaya akan diampuni dosanya olleh Allah sekalipun dosa itu sebanyak buih di lautan.”

p/s:ni antara solat dhuha yang ringkas. yang mudah aku praktikkan.tapi ada saja cara dhuha yang lain..wallahualam. sesungguhnya rezeki itu datangnya daripada Allah. sebagai insan ciptaanNya kita perlu ikhtiar dan sentiasa memohon pertolongan daripadaNya.inshaaAllah~suka dengar lagu unic doa dhuha..makin mudah nak ngapal doa dhuha dalam arab. weee..

No comments:

Post a Comment