Monday 11 November 2013

BFF

Assalammualaikum

Hai tengah malam ni kita buat sesi menjengah laman sesawang peribadi sendiri ye. peribadi tu tak peribadi sangatlah. before tu jutaan tahniah kepada pasangan pengantin baru Fizo and Mawar. memang begitu nyata jelita si Mawar lagi-lagi bila mengenakan tudung Fareeda yang beratus ringgit di kepala..(motif sangat).

Bukan itu yang mahu aku bikin gampang di sini tapi cerita mengenai bff. 
What's bff?


bff is bullies freinds forever. hahh..yang ini betul-betul bikin gampang tak memasal ada yang kena baling selipar jamban dekat tang muka tu. bff is best freinds forever. siapa tak ada best freinds kan. rugi yang amat sesiapa yang tiada bff ni. bff aku tak ramai adalah beberapa ketol..susah kotkan nak melablekan kawan-kawan yang kita ada tu sebagai bff ataupun tidak. bff ni secara peribadi ianya adalah suatu jalinan yang begitu ekslusif.

Umum, persahabatan yang terjalin memang tidak diduga. kadang hanya mampu terjalin apabila sekadar melemparkan senyuman dijalanan tetiba esok lusa jadi kawan kita pulak. kadang tu selisih bahu saja lebih dasyat lagi kawan kita dulu kisahnya si pencuri sabun basuh kita masa zaman kolej. (ehhh!macam pernah jadi saja ni..haha). kalau zaman sekarang hanya sekadar say hye di inbox terus jadi sahabat kita. macam-macamlah cerita disebalik pertemuan akhirnya terjalin menjadi sebuah ikatan persahabatan.

so, kalau dah terjalin sebuah persahabatan then boleh dilablekan sebagai bff ni, kalau berjumpa banyaklah celoteh. kadang tu kalau jumpa, planning hanya sekejap sekali kalau jumpa mak ooi satu hari tak cukup. penuh list bahan yang dibualkan. kalau telefon berasap telinga. banyak bendalah kita nak share itu ini. lepas tu ketawa sakan memang tak boleh elak, kalau bual berdepan tepuk tampar mesti kena ada baru real bercerita, lagi manusia jenis macam aku yang jenis ringan tangan..haha. ya ampun ya my kawan-kawan.

Kenapa seseorang itu mampu mendapat gelaran bff ni?

1) ikhlas berkawan
macam perhubungan yang lain, perhubungan persahabatan juga memerlukan kejujurannya. biasalahkan peel manusia ni macam-macam sebenarnya. aku ada jumpa kawan yang tak ikhlas dalam berkawan ni. ada patot berkawan sekadar ambil kesempatan. ambil kesempatan sebab duit ke, apa-apa sajalah. kadang tu sekadar nak korek rahsia kita then cerita dekat orang lain. malukan aib kita, tokok tambah cerita yang tak patut. korang pernah jumpa? orang yang macam ni kita perlu nyahkan dalam hidup kita..hehe. tak patotlah buat macam tu. jangan korang buang mereka-mereka tu hidup-hidup sekadar berhati-hati saja. lepas tu korang makanlah hati sendiri dengan perbuatan mereka-mereka tu. ikhlaskan saja perbuatan mereka pada kau.so lepas ni kalau nak berkawan perlu bersihkan hati dulu agar mampu membentuk perhubungan persahabatan yang suci bersih..hehh.ingat dengan keihklasan juga dapat build hati kita jadi tenang.

2) Susah senang bersama
dapat kawan yang nak susah senang bersama pun susah. sedihkan bila dapat kawan yang bila senang dekat, bila susah tinggal. jadikan kita seperti payung. perlu pakai, tak perlu buang merata. memang no good kalau buat peel macam tu. patutnya kalau kawan dalam keadaan susah kita sebagai kawan patut hadir memberi bantuan. jangan lari entah ke mana. kadang sekadar bantuan peningkatan moral value sudah memadai. kalau kawan kita ada masalah dari segi kewangan, bantu sekadar mampu. kalau tak mampu terus terang pada mereka. jangan tinggalkan kawan tu. lepas selesai masalah kawan kita, kita cari dia lagi pulak. memang tak patut jadi macam ni. sifat toleransi dan tolong-menolong perlu ada apabila menjalinkan hubungan persahabatan ini.

3) pandai jaga hati
tang ni pun penting. kita perlu jaga hati kawan kita. tak kira aspek perbuatan atau perkataan. kalau sesuatu yang kawan korang buat tidak menyenangkan diri korang, sila tegur molek-molek jangan kau hentam si kawan korang bulat-bulat. contohnya, si kawan tu tolong korang buatkan kek, walaupun taste kek kawan kau buat tu memang ke laut tapi tegur secara berhemah, guna ayat macam ni ke "not badlah tapi aku rasa kau ada kurang something ni" etc yang penting sopan dont's "eei!tak sedap langsung blahh and blahh blahh". (tiada situasi lain ke aku nak share, cerita pasal kek jugak aku nak bagi contoh, maklum kebulur tengah pagi). berlembut itu perlu ye walaupun untuk menegur.

4) masalah kongsi bersama
yang ni terpulanglah pada individu. tapi boleh jugak apply sebab kalau kita share masalah sesama ni rasa boleh closekan lagi hubungan tu. so kita dapat cari jalan penyelesaian bersama. bff yang ada dapat bagi idea atau jalan keluar daripada masalah yang korang hadapi. tapi berpadalah kau nak berkongsi masalah tu. kalau macam aku yang patut saja cerita, tak patut dicerita yang boleh aku handle sendiri problem tu aku tak cerita pun.simpan elok-elok dalam hati.

5) ajak buat benda baik
Ajaklah kawan korang untuk melakukan kebaikan secara bersama-sama atau pun sendiri-sendiri. Ajak untuk berbuat kebaikan walau sekecil apa pun. yang ni paling best, jangan dekati kawan yang ajak korang buat benda jahat. kalau macam ni memang tak boleh langsung digelarkan sebagai kawan, bff lagu jauh sekali. perlu beware selalu. ingat-mengigatkan tentang perkara baik adalah perlu agar kita sesama dapat benefitnya.

Sebenarnya banyak lagi, aku senaraikan sikit saja. maklumlah aku ni pemalas nak menaip. entry pasal bff ni aku create pasal aku merindui my bff.rindu sangat-sangat. ingatlah menjalinkan silaturahim adalah perlu. sudah menjadi fitrah bagi manusia untuk memiliki teman dalam hidupnya. kalau korang tak suka berkawan duduk diam-diam dalam gua sana..;p. sebagai seorang yang memiliki bff anda perlu berusaha untuk sentiasa memperbaiki tahap persahabatan anda. jika ada yang keroh cepat-cepat jernihkan balik. gunakan kelebihan kebijaksanaan kita untuk memikat sahabat kita. tapi bukan untuk ambil kesempatan sudah.


Doaku untuk sahabatku
Ya Allah..panjangkanlah umur sahabatku, kurniakanlah kesihatan yang baik untuknya,terangi hatinya dengan nur pancaran iman,jagalah hatinya agar tidak berpaling daripada melabuhkan hatinya pada hatiMu,kurniakanlah sahabatku kesenangan, ketenangan,kebahagiaan dan kecemerlangan hidup di dunia juga akhirat kelak.

p/s: sahabat jika hari ini aku lalai dengan urusan duniaku tegurlah aku, nasihatilah aku, pimpinlah aku agar aku mengingati lebih tentang kehidupanku diakhirat kelak.

No comments:

Post a Comment